Când știi că site-ul tău are nevoie de optimizare?

În discuțiile pe care le avem, spunem adesea despre un anumit site că are nevoie de optimizare, că nu mai corespunde scopului inițial sau cerințelor actuale. E firesc. Site-urile sunt (sau ar trebui să fie, în condițiile ideale), un organism ce ia naștere dintr-o necesitate, evoluează, se adaptează și, în final, este înlocuit fie de o nouă versiune, fie de un alt mijloc de comunicare. Dar înainte de a fi înlocuit. Înainte de a-și face trecerea din realitatea 2.0 în istorie, site-ul actual trebui să se ridice la așteptările vizitatorilor, să fie ușor de accesat, de folosit, să fie util.

viteza-site

Și acum intervine întrebarea din titlu. Când știi că site-ul tău nu mai este pe placul vizitatorilor și are nevoie de optimizare?

Un răspuns ar fi chestionarea vizitatorilor, completarea unor formulare online sau chiar discuțiile față în față unde, alături de alte subiecte, să fie abordată problema funcționalității site-ului. Teoretic, sună bine. Doar că persoanele suficient de amabile pentru a completa un chestionar ori suficient de politicoase pentru ca în timpul întâlnirii să spună că le place site-ul, nu le exclud pe celelalte care, deranjate de performanțele platformei online, nu mai completează chestionarul, și nici nu ajung să aibă vreo discuție cu reprezentații firmei.

Alt răspuns ar fi să-i credem pe cuvânt pe reprezentații firmei de web design. În definitiv, ei sunt specialiștii și dacă le-am încredințat răspunderea realizării site-ului, a găzduirii, a îmbunătățirii lui sau a promovării pe rețelele sociale ori pe Google, trebuie să le acordăm în continuare încredere. Da, însă cum ne convingem de urgența optimizării, de faptul că este un lucru ce trebuie făcut acum și nu mâine?

Soluția o reprezintă Page Speed, instrument de analiză oferit gratuit de Google atât online, dar și ca extensie pentru Firefox sau Chrome, cu ajutorul căruia oricine își poate testa site-ul.

page-speed-insights

Page Speed insights. Sfaturi pentru optimizare

Page Speed analizează performanțele site-ului de la momentul actual, scoțând în evidență într-un mod grafic intuitiv punctele sale forte, respectiv punctele slabe și oferă o notă, al cărei maxim posibil este 100. Mai mult, Page Speed face o serie de recomandări vizând atât aspecte care țin de optimizarea propriu-zisă a site-ului (optimizarea dimensiunii imaginilor, a numărului de imagini, script-uri .js și .css folosite sau ordinea acestora, numărul de interogări, șamd), dar și a serverului pe care acesta lucrează, cu atât mai important acum când timpul de încărcare a paginilor este unul dintre criteriile luate în calcul de algoritmul Google când stabilește ierarhia de afișare. Un site ale cărui pagini se încarcă într-un timp peste media generală de 2-3 secunde pune așadar la încercare nu doar răbdarea utilizatorilor, dar și pe cea a Google.

Ce este considerat foarte bine în analiza făcută de Page Speed apare notat cu verde, ce este satisfăcător cu galben, iar punctele care necesită atenția imediată, apar cu roșu, ca un semnal de avertizare dat administratorului site-ului.
page-speed-analiza

La final, se poate solicita un raport unde Page Speed compară situația site-ului cu ce s-ar putea îmbunătăți prin optimizare, oferind cifre concrete precum timpul de încărcare al paginii sau indexul de rapiditate (cu cât este mai scăzut, cu atât este mai bine) și, ca bonus, primim un filmuleț care pune în oglindă cele două versiuni ale site-ului (cea originală, cu versiunea optimizată), pentru a nu exista nici un dubiu legat de beneficiile optimizării. Materialele se pot descărca de pe site, iar echipa de consultanți Emiral Media este alături de voi pentru a răspunde la întrebări.